دوربین مداربسته

تفاوت DVR و NVR چیست و کدام بهتر است؟

thumbnail dvr vs nvr

تفاوت DVR و NVR چیست و کدام بهتر است؟

کلمه NVR شکل خلاصه شده network video recorder به معنی دستگاه ضبط کننده تحت شبکه می باشد. در مقابل DVR به معنی digital video recorder  یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال است.

به طور کلی DVR و NVR کارکرد مشابهی دارند و وظیفه اصلی آن ها ضبط تصاویر دوربین های مداربسته می باشد. اما تفاوت این دو دستگاه در نوع دوربین مداربسته مورد استفاده و نحوه پردازش داده های ویدیویی است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ها و ویژگی های این دو دستگاه بپردازیم.

 

تفاوت های کلی DVR و NVR در یک نگاه

DVR فیلم های آنالوگ را به فرمت دیجیتال تبدیل می کند، در حالی که NVR معمولاً فقط با فیلم دیجیتال کار می کند. سیستم های DVR داده ها را در دستگاه ضبط پردازش می کنند. در حالی که سیستم های NVR داده ها را قبل از انتقال به ضبط کننده برای ذخیره و مشاهده از راه دور در دوربین رمزگذاری و پردازش می کنند. مگر اینکه پیکربندی مجدد انجام شده باشد، DVR از طریق کابل کواکسیال به سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ متصل می شود. در حالی که NVR از طریق اتصال اترنت یا WiFi به سیستم دوربین IP متصل می شود.

 

سیستم DVR، مزایا و معایب:

 

sunell dvr

 

دوربین های مورد استفاده در سیستم های DVR، دوربین های آنالوگ و HD می باشند.

دوربین های آنالوگ : سیستم های DVR معمولاً از دوربین های امنیتی آنالوگ استفاده می کنند. دلیل اینکه قیمت سیستم های امنیتی DVR معمولاً در مقایسه با سیستم های NVR کمتر است به دلیل نوع دوربین و میزان پیچیدگی می باشد. دوربین های آنالوگ سیگنال های آنالوگ را به ضبط کننده منتقل می کنند و سپس داده های ویدئویی را پردازش می کنند.

کابل های کواکسیال : دوربین آنالوگ از طریق کابل کواکسیال به DVR متصل می شود که می تواند تا ۵۰۰ متر اجرا شود اما ممکن است باعث ایجاد برخی محدودیت ها شود.

کابل های کواکسیال – برخلاف کابل های PoE ، نیرویی به دوربین نمی دهند. این بدان معناست که دو نوع کابل مورد نیاز است – یکی برای تغذیه و دیگری برای انتقال ویدئو.

کابل های کواکسیال پهن تر و سفت تر از کابل های اترنت هستند که می تواند نصب را به چالش بکشد.

انتقال صدا نیز یک محدودیت است زیرا کابل های کواکسیال استاندارد قادر به پشتیبانی از انتقال صدا نیستند.

 

سیستم NVR، مزایا و معایب:

 

 

دوربین های IP: سیستم های NVR از دوربین های IP استفاده می کنند.این دوربین ها قادر به پردازش داده های ویدئویی قبل از انتقال آنها به ضبط کننده هستند. دوربین های IP معمولاً قوی تر هستند و می توانند علاوه بر تصاویر ، صدا را ضبط و انتقال دهند. سخت افزار پیشرفته در دوربین های IP ، راه را برای تجزیه و تحلیل ویدیوهای هوشمند مانند پلاک و تشخیص چهره باز می کند.

کابل های اترنت: اگر تجهیزات بی سیم نیستند ، دوربین های IP معمولاً از طریق کابل های اترنت به ضبط کننده متصل می شوند. این نوع از کابل ها فقط می توانند تا ۱۰۰ متر اجرا شوند ، اما مزایای متعددی نسبت به کابل های کواکسیال دارند.

مهم است که توجه داشته باشید که همه دوربین های متصل به اترنت از قابلیت PoE برخوردار نیستند. بسیاری از دوربین های IP علاوه بر منبع تغذیه جداگانه به اتصال اترنت نیز نیاز دارند.

آنها به دلیل شکل نازک تر ، هزینه کمتری دارند و در مقایسه با کابل های کواکسیال راحت تر نصب می شوند.

 

تفاوت dvr و nvr

 

ضبط کننده:

دستگاه ضبط NVR فقط برای ذخیره و مشاهده فیلم استفاده می شود. این دستگاه داده های ویدئویی را پردازش نمی کند. در واقع پردازش تصاویر برروی دوربین انجام میگیرد.

پشتیبانی صوتی:

از آنجا که کابل های اترنت می توانند صدا را بومی انتقال دهند ، دوربین با میکروفون در سیستم NVR می تواند صدا را به NVR ضبط کند.

ظرفیت ذخیره سازی بالاتر:

سیستم های دوربین NVR می توانند تصاویر را در سرورهای مبتنی بر ابر بارگذاری کنند. برخلاف سیستم های DVR ، آنها فقط به ذخیره سازی اولیه محدود نمی شوند و در نتیجه، می توانند از ظرفیت بالاتری در مقایسه با سیستم های DVR پشتیبانی کنند.

انعطاف پذیری:

به طور کلی  سیستم های امنیتی که از DVR استفاده می کنند نسبت به NVR از انعطاف پذیری کمتری برخوردارند.

سیستم های NVR می توانند از انواع بیسیم و سیمی دوربین مداربسته بهره ببرند. در صورتی که سیستم های مبنی بر DVR فقط می توانند از دوربین های سیمی استفاده کنند.

نحوه پشتیبانی و ذخیره اطلاعات:

نحوه پشتیبانی و نوع ذخیره سازی اطلاعات نیز در این دستگاه متفاوت می باشد. دستگاه های NVR  می توانند هم برروی شبکه و هم برروی هارد دیسک ذخیره سازی را انجام دهند. این ذخیره سازی حتی بدون نیاز به تجهیزات جانبی ذخیره سازی مانند هارد eSATA صورت می گیرد.

ظرفیت ذخیره سازی:

هر دستگاه می تواند از تعداد و ظرفیت های متفاوتی از هارد دیسک پشتیبانی کند. هر دستگاه با توجه به تعداد کانال های ورودی می تواند از تعداد متفاوتی از هارد پشتیبانی کند. مثلا ممکن است یک دستگاه ۱۶ کانال ۲ sata و یک دستگاه ۳۲ کانال ۴ یا ۸ sata باشد.

 

تفاوت ظاهری DVR و NVR:

تشخیص DVR و NVR از روی ظاهر بسیار آسان می باشد. دستگاه NVR دارای پورت های شبکه RJ45 می باشد. در صورتی که DVR دارای درگاه کواکسیال می باشد.

 

تفاوت dvr و nvr

 

در نهایت انتخاب اینکه شما به یک DVR نیاز دارید یا NVR بستگی به فاکتور های متفاوتی دارد. یکی از این فاکتور ها نوع دوربین مورد استفاده، نوع کابل کشی، وجود تجهیزات شبکه و … می باشد.

انتخاب یک DVR یا NVR مناسب نیز بستگی به برند و تعداد دوربین های شما دارد. پیشنهاد ما به شما استفاده است دستگاه های ضبط کننده سانل و TVT می باشد. هر کدام از این برند ها دستگاه های ضبط کننده با ویژگی های متفاوت و مورد نظر شما را ارائه می دهند.

شرکت نگهبان سازه آسیا، نمایندگی رسمی محصولات سانل در مشهد و خراسان رضوی، آماده ارائه خدمات به شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مجموعه نساکو در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *